Wednesday, November 14, 2012

Kaedah Membaca: Kebaikan dan Keburukan


               Kebaikan dan Keburukan Kaedah Abjad

Kebaikan
Keburukan
-   kemahiran membaca diasaskan pada pengenalan huruf dan suku kata
-   setiap huruf atau lambang mewakili satu bunyi
-   tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta memberi keyakinan kepada murid
-  murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancar.
-  Memberi tumpuan kepada penyebutan huruf dan suku kata  bukan kepada maksud yang dibaca.

Kebaikan dan Keburukan kaedah Fonik
Kebaikan
Keburukan
-   sesuai dengan susuk bahasa Melayu yang bersifat fonemik
-   membolehkan kanak-kanak membaca perkataan baru
-   memudah murid-murid menguasai kemahiran bacaan
-  bacaan murid tidak licin
-  tidak menarik hati kerana suku kata yang diajar tidak mempunyai makna
-  sukar untuk membunyi kan fonem diftong dan digraf

Kebaikan dan Keburukan Kaedah Pandang dan Sebut
Kebaikan
Keburukan
-   Perkataan yang diperkenal  bermakna.
-   Mereka memahami apa yang dibaca dan ini dapat mengelak mereka daripa bosan
-  murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancKemahiran mengenal lambing yang membentuk perkataan agak lambat.
-  Murid-murid membaca bukan berdasarlan perkataan tetapi berdasarkan gambar..

No comments:

Post a Comment